Ráz Purkyňovy ulice se po opravě změnil. Asfalt zčásti nahradila žula a přibyla i stromová alej
V pondělí 16. června bude plně obnoven provoz v Purkyňově ulici v Plzni. Její dolní část prošla rekonstrukcí, při které přibyla zeleň a byla upravena parkovací místa nejen pro auta, ale i pro kola a motorky. Nové kamenné povrchy přiblížily vzhled ulice charakteru centrální oblasti města Plzně, ve které se ulice nachází. Oblast mezi Purkyňovou, Prokopovou, Klatovskou a Americkou se od 16. června nově stane zónou 30. Stavbu za 26 milionů korun zajišťovala Správa veřejného statku města Plzně a provedla ji firma SILNICE NEPOMUK s.r.o.
Purkyňova ulice je zrekonstruovaná. Fotografie: P. Eret
„Purkyňova ulice byla v neutěšeném stavu, mám proto radost, že se ji podařilo proměnit v ulici, která má nejen nový povrch, ale také se může chlubit zelení a podobou, jež odpovídá požadavkům 21. století. Přesně takto bych si představoval, že budou vypadat ulice v širším centru města,“ uvedl primátor Roman Zarzycký.
„Opravě této části ulice předcházela obnova vodohospodářské infrastruktury a poté i přeložka plynovodu. Právě díky posunu vedení plynovodu jsme zde mohli vysázet alej sedmnácti nových stromů a přidat i keřová rabátka. To významně mění vzhled ulice. Celkový ráz této ulice na pokraji centrální oblasti města Plzně se změnil i díky materiálu na povrchu zvýšených křižovatkových ploch, parkovacích stání a chodníků. Ty jsou nově ze žuly. U zvýšených křižovatkových ploch bylo použito řezané dlažby pro menší hlučnost ale i komfortnější přejezd motorek a kol. Nově tu bude kromě dvaapadesáti parkovacích stání pro osobní automobily ještě pět stání pro motorky a dvanáct stání pro kola. Spolu s novým veřejným osvětlením získá ulice mnohem přívětivější ráz i v noci,“ uvedl náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
Původní, přes deset metrů široká asfaltová vozovka, byla stavebně rozdělena v šest metrů širokou obousměrnou komunikaci se zvýšenými plochami křižovatek a dva metry široké parkovací pruhy pro motorová vozidla, motorky a jízdní kola, umístěné po stranách. Podél severní strany ulice bylo vysázeno sedmnáct alejových javorů a vzniklo zde také šest keřových rabátek s růžově kvetoucími tavolníky. Při obnově veřejného osvětlení bylo osazeno jedenáct nových svítidel na osmimetrových stožárech a výrazného nasvícení se dočkal i přechod pro chodce v blízkosti Prokopovy ulice.
S dokončením rekonstrukce Purkyňovy ulice přibyde i dopravní značení. „Celá tato oblast mezi Purkyňovou, Prokopovou, Klatovskou a Americkou se od 16. června nově stane zónou 30 s maximální dovolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu. V oblasti je několik škol i školka a úřady. Je tu tedy velký pohyb pěších, kterým má nová zóna umožnit bezpečnější pohyb,“ vysvětlil vedoucí Úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.
Purkyňova ulice před rekonstrukcí. Fotografie: R. Žáková
„Uvnitř zóny byly odstraněny všechny značky upravující přednost a na všech křižovatkách nyní platí přednost zprava. U křižovatek přibyly i tzv. stopčáry, které mají upozornit řidiče na místa, kde mají dát přednost vozidlům jedoucím zprava,“ doplnil.
Během víkendu bude upravena i organizace dopravy do původního stavu před opravou tak, aby zde mohli řidiči jezdit jako dříve. Spodní část Jagellonské tak bude opět průjezdná jen směrem od Škroupovy k Resslově ulici.
Editace textu: Eva Barborková