Historická konstrukce plzeňského Faltusova mostu je na novém místě
Přesunuta byla v noci z neděle 21. září na pondělí 22. září. Speciální jeřáb postavený na straně pod Krkavcem měl za úkol umístit konstrukci na nové opěry vybudované nad zářezem komunikace I/20 mezi Plzní a Chotíkovem. Lidem se Faltusův most otevře koncem letošního roku. Práce na jeho přesunu a uložení začaly v březnu a město vyjdou na víc než 60 milionů korun s DPH, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace.
Fotografie: P. Eret
„Mám radost, že se nám podařilo zachránit historickou památku, která nyní bude sloužit všem Plzeňanům i lidem ze širokého okolí. Most, který vyrobily Škodovy závody v roce 1931, po úplném dokončení stavby propojí rekreační oblasti mezi Krkavcem a Touškovem,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
„Dnes v noci v 1:15 skončil přesun téměř padesát metrů dlouhé a necelých sedm metrů vysoké ocelové konstrukce Faltusova mostu na své nové. Most původně sloužil Škodovákům k překonání železniční trati, která vede areálem plzeňské Škodovky. Při přestavbě tratě byl sejmut a několik let čekal na své nové využití a ležel ladem. Jedná se přitom o státem uznanou památku, a tak určitě nebylo možné se konstrukce zbavit jako šrotu. Je skvělou zprávou, že teď bude znovu sloužit pěším a cyklistům, kteří míří na Krkavec, do Radčic či Malesic, a to v místech, kde dosud karlovarskou výpadovku nebezpečně křižovali,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
Ocelovou konstrukci mostu přesunul na své cílové místo jeřáb společnosti HANYŠ – jeřábnické práce, s.r.o., objednaný firmou METROSTAV, která stavbu realizuje. Přípravy trvaly několik dní, konstrukci sedmisetpadesátitunového nekolového jeřábu na místo naváželo již od úterý 16. září i s nutným závažím několik nákladních aut. Menší jeřáb pak pomáhal sestavit ten větší nutný k přemístění konstrukce. Místo určené pro postavení jeřábu a závaží muselo být kvůli nevhodnému podloží sejmuto do hloubky 50–70 centimetrů a následně zpevněno kamenivem a dubovými trámy. Pevný nekolový jeřáb patří k těm téměř největším, jichž je v ČR jen několik.
„Celkem 184 tun vážící konstrukce Faltusova mostu byla pro manipulaci a přesun jeřábem zavěšena podle návrhu statika a projektanta pomocí lan na čtyři masivní úchyty. Železobetonová mostovka bude postupně realizována až po usazení konstrukce na opěry. Na stávající podélníky a příčníky ocelové konstrukce byly proto již navařeny spřahující trny pro budoucí železobetonovou mostovku,“ uvedl mostní specialista Václav Šašek ze Správy veřejného statku města Plzně, který má stavbu na starosti.
Konstrukce mostu prošla kontrolou a opravami, poté získala tři vrstvy nátěru. Ten poslední v antracitové barvě podobný tomu, který měla v době svého vzniku. „K mostu chystáme infotabuli, ze které se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ dodal Aleš Tolar. Dokončení stavby se plánuje na konec roku.
Historie mostu:
Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí. Most vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun. Konstrukce mostu je nyní státem uznanou kulturní památkou.
Projekt Lávka v Chotíkově - Faltusův most je podpořen z fondů EU z programu Integrovaný regionální operační program 2021-2027 (IROP).
Text: Eva Barborková