Úvod O městě Aktuality Aktuality z města Konec reklamní divočiny v centru Plzně.…
Přečíst článek nahlas

Konec reklamní divočiny v centru Plzně. Reklama bude mít své místo, ale s pravidly

Město Plzeň přistupuje k výraznému omezení reklamy ve veřejném prostoru. Od 1. ledna 2026 začne platit nové nařízení, které stanoví přesná pravidla pro šíření reklamy mimo provozovny na vybraných místech města. Cílem je zlepšit kvalitu podoby prostředí ve městě, ochránit architektonické hodnoty, a především občany od mnohdy obtěžujícího reklamního chaosu neboli vizuálního smogu. Nařízení schválila Rada města Plzně.

250305_TK_Vizualni_smog_2

Plzeň omezí reklamu ve veřejném prostoru. Fotografie: M. Pecuch

„Chceme, aby Plzeň byla lepším místem pro život, a k tomu patří i vnímání veřejného prostoru. V centru města je mnoho krásných míst a budov, které si zaslouží důstojné okolí bez obřích plachet a jiných poutačů. Jsem rád, že po zákazu hazardu plníme další slib, kterým je i omezení vizuálního smogu,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

„Reklama do města patří, ale musí mít jasně daná pravidla. Nechceme, aby veřejný prostor působil chaoticky a přeplněně. Snažíme se o to, aby byl přehledný, estetický a respektoval historický kontext města. Přemíra reklamních poutačů, vývěsek a nevhodně umístěných plachet není to, co bychom si v centru Plzně přáli. Chceme veřejný prostor, který bude nejen funkční, ale také příjemný na pohled pro obyvatele i návštěvníky, “ řekl první náměstek primátora města Plzně Pavel Bosák.

250603_vizualni_smog_mapka

Mapa vymezeného území pro regulaci reklamy.

Nařízení se zaměřuje na místa s vysokým architektonickým a urbanistickým významem, například na městskou památkovou rezervaci, části Klatovské třídy, Americké ulice, okolí Divadla J. K. Tyla a další prostranství. Zakázáno zde bude šíření reklamy mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím schválených reklamních zařízení. Zákaz se nebude vztahovat na plakátovací plochy, citylight vitríny, reklamní prvky v přístřešcích MHD, oficiální sbírky, kulturní, sportovní nebo charitativní akce.

Pro podnikatele a další dotčené subjekty stanovilo město delší přechodné období na regulaci reklamy. Reklama, která nebude odpovídat novým pravidlům, musí být odstraněna do 30. června 2026.

250603_vizualni_smog

Příklady k regulaci vizuálního smogu. 

„Nejedná se o žádný překvapivý krok. Jde o pokračování naší dlouhodobé snahy kultivovat veřejný prostor a udělat z Plzně město, které ctí svoji historii a zároveň odpovídá současným nárokům na estetiku a funkčnost,“ uvedla ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Irena Vostracká.

Text: Eva Barborková


Zveřejněno: 3. 6. 2025, Monika Krausová

Významné akce města Plzně

Inovujeme Plzeň
6. 6. 2025 - 7. 6. 2025
Inovujeme Plzeň
Plzeň 2025 - Kultura, která trvá!
1. 1. 2025 - 31. 12. 2025
Plzeň 2025 - Kultura, která trvá!

Doprava v Plzni

Informace o aktuálních dopravních omezeních v Plzni