Náměstkyně Eliška Bartáková poděkovala řediteli Divadla Alfa za prezentaci plzeňského loutkářství v Japonsku
Fotografie z přijetí: E. Kriegerová
Po více než měsíci se na konci srpna vrátili loutkáři plzeňského Divadla Alfa z Japonska, kde během svého turné šířili věhlas plzeňského a českého loutkového divadla. Celkem čtyřikrát úspěšně představili svou tvorbu na mezinárodním festivalu Ahoj Shinjuku v Tokiu. Za reprezentaci města Plzně poděkovala řediteli divadla Jakubu Horovi náměstkyně primátora pro oblast kultury, památkové péče a sociálních věcí Eliška Bartáková. Cesta byla vzhledem k pandemii covidu-19 výrazně omezena, a to jak počtem herců, tak počtem hracích míst. Namísto plánovaných 11 herců musela Alfa vyjet pouze ve tříčlenném složení Jakub Hora, Martina Hartmannová a Tomáš Jereš. Právě ti dostali výjimku pro vstup do Japonska.
„Jsem velmi potěšena, že jste mohli i v této nelehké době předvést japonskému publiku plzeňské loutkářství, zvlášť pokud panují velmi přísná pravidla umožňující vstup do Japonska. Je to doslova malý zázrak, že se loutky z Plzně do Japonska vůbec dostaly. Loutkoherecká tradice k Plzni patří stejně jako proslulé plzeňské pivo a účast na loutkářském festivalu v Japonsku, ale i obecně činnost Divadla Alfa svědčí o tom, že bohatá loutkářská tradice Plzně neskončila,“ uvedla náměstkyně primátora Eliška Bartáková.
Zdroj fotografií: Divadlo Alfa
„Japonsko uzavřelo pro cizince hranice a do země lze vstoupit pouze ve velmi výjimečných případech. Pro umělce platí, že jejich tvorba musí mít zásadní světový rozměr, obvykle se jedná například o světoznámé operní režiséry či dirigenty vážné hudby. Japonské ministerstvo kultury nakonec přiznalo tento status světových hvězd i plzeňským loutkářům,“ vysvětlil ředitel Divadla Alfa Jakub Hora. „Kvůli pandemii zde nakonec vystupovali pouze japonští umělci a celý zahraniční program byl formou online přenosu. Plzeňští loutkáři tak byli jediní reální zahraniční umělci, kteří hráli naživo,“ dodal Jakub Hora.
Alfa přivezla do Tokia komponovaný pořad o českém a plzeňském loutkářství, který zahrnoval výstavu bezmála 20 loutek, workshop hry s tradiční marionetou a maňáskem, čtyři krátká loutková představení založená na repertoáru Divadla Alfa a přednášku o současném českém loutkovém divadle, jež obsahovala živé hraní, videa, ukázky a debaty s diváky.
„Program mapoval uplynulých 90 let českého moderního loutkového divadla od Josefa Skupy přes Jiřího Trnku, Jana Švankmajera, Josefa Kroftu či Petra Matáska až k plzeňským osobnostem Tomáši Dvořákovi a Ivanu Nesvedovi,“ řekl Jakub Hora. Protože herci do poslední chvíle nevěděli, zda budou na území Japonska vpuštěni, nakonec zkoušeli celou inscenaci na místě během 14denní povinné karantény.
Po skončení festivalu Ahoj Shinjuku loutkáři zahráli dvě představení v tokijském divadle PUK a následně se přesunuli na další představení na ostrov Oshima. „Poté se pandemická situace v Japonsku výrazně zhoršila v souvislosti s proběhnuvší olympiádou. Nastal zákaz pohybu mezi prefekturami, a tak jsme poslední dvě plánovaná představení v Nagoya a Okayama uvedli s online přenosem z Tokia. Mrzelo nás to, ale hráli jsme zároveň pro živé i virtuální diváky, které jsme viděli na plátně. Byla to zajímavá zkušenost,“ uvedl Jakub Hora. Podle něj byla prezentace českého loutkářství úspěšná, Japonci po zhlédnutí programu často zůstávali i hodinu a loutky si zkoušeli, vodili je, zajímali se o jejich výrobu.
Divadlo Alfa dostalo opět pozvánku na hostování v Japonsku na roky 2022 a 2024. „Věříme, že pandemie už bude za námi a do Japonska se vrátíme v plné sestavě,“ dodal Jakub Hora.
Text: Eva Kriegerová